Een zomerfit lichaam in de winter



Een zomerfit lichaam in de winter


De zomerkleding heb je weer opgeborgen en de winter staat alweer voor de deur. Misschien heb je voor de zomer wel hard geknokt om er wat strakker uit te zien in je bikini of je zwembroek? Mogelijk ben je hier op tijd mee begonnen en heeft het tot een mooi resultaat geleid! Of ben je te laat begonnen en heeft het je niet opgeleverd wat je gehoopt had?
De meesten beginnen in het voorjaar (april/mei). Maar wat moet je doen om je doel echt te bereiken? Meer en fanatieker gaan trainen en gezonder gaan eten klinkt allemaal mooi maar wat is dat dan nu precies? Je kunt denken aan sapkuren, een eiwitdieet, sportvasten of alle andere ‘trucjes’. Je zult vast al gemerkt hebben dat dit tijdelijk zijn resultaat geeft.
De reden dat veel mensen dit doen is omdat ze zo heel makkelijk en snel (een kortdurend) resultaat zien en ervaren. En wees eerlijk, hoe leuk is het om dit ritueeltje elk jaar te moeten herhalen? Helaas hou je dit resultaat ook maar zelden vast. Zodra je weer ‘gewoon’ gaat eten komt het gewicht er (sneller en meer dan voorheen) weer bij.
 
De zomer is voorbij dus het is goed om vooruit te denken, alle tijdelijke crashdiëten te vermijden en te gaan voor een levensstijl waarin je altijd zorgt voor een fit lichaam, op een makkelijke en leuke manier. Want de winter komt eraan en zoals je misschien al gemerkt hebt is, vliegt De tijd en staat de zomer al gauw genoeg (gelukkig) weer voor de deur. Wacht niet met sporten totdat je je bikini of zwembroek uit de kast tovert of tot het voorjaar is om dan het maximale uit de kast te halen om je doel te bereiken, maar start nu!
Er is geen beter moment om aan je lichaam te werken dan in de winter.
 
Wat zijn de voordelen van sporten in de winter?
1. Er vindt geen ophoping van ‘winterkilo’s’ plaats;
2. Lichaamsbeweging zorgt in de kou dat je even goed doorbloed en warm bent;
3. Het voorkomen van een ‘winterdip/depressie’;
4. Sporten geeft meer energie dan het kost;
5. Het verhoogt je weerstand dus je hebt minder kans op een griepje/verkoudheid;
6. Je verbrandt meer calorieën in de winter met buitensport (hardlopen, wielrennen etc.);
7. Je hebt een ander eetpatroon in de winter waardoor juist sporten goed is om gewichtstoename te beperken;
8. In de zomer ben je al fit, doordat je al op tijd bent begonnen;
9. Summerbodies are made in the winter;
 
Hoe moet ik dit dan aanpakken?
Denk nu even aan het sporten: ik wil afvallen, maar hoe val ik af? Ik wil strakker worden, maar hoe word ik strakker en wat moet ik dan doen? Wat voor vraag zou jij jezelf stellen?
Het juiste antwoord is voor iedereen anders, iedereen heeft een ander leef- en beweegpatroon en een andere doelstelling. Ben je erachter gekomen dat je het vrij lastig vindt om die vragen te beantwoorden en je je doelstellingen niet naar verwachting behaald hebt? Dan zou het inschakelen van professionals wellicht iets voor jou zijn!

Wij kunnen jou samen met de voedingsdeskundigen van FOOD&YOU helpen dichter bij een gezonde levensstijl te komen en deze vast te houden. Zo hoef je niet voor de zomer alles uit de kast te halen om je zomerfitte lichaam te creëren maar geniet je het hele jaar door van een goede conditie, een fit lichaam en een goede weerstand.

Benieuwd naar de opties?
Wij bieden buiten fysiotherapie ook 12 weekse programma’s (Back in Shape), personal training en small group training aan, oftewel begeleiding op maat.

Ben je geïnteresseerd in een van deze opties of wil je meer informatie over jouw ideale programma? Stuur een mail naar manon@totalfysio.nl.

Anderen gingen je voor, lees het enthousiaste verhaal van Lisanne en Eline:

In april zijn wij begonnen aan het zomerfit programma met als doel om strakker en fitter de zomer in te gaan. De sportlessen van Manon zijn in groepsverband, dat maakt het een erg leuke en afwisselende manier om met sporten bezig te zijn. Twee keer per maand stond er een individueel bezoek bij FOOD & YOU op de planning, dit geeft je een stok achter de deur om je aan het voedingsschema te houden. Echter dit volhouden was voor ons niet moeilijk. Het voedingsschema is namelijk naar je eigen behoefte en levensstijl in te vullen. Het resultaat mag er ook zijn, allebei meer dan 5 kg afgevallen en daarnaast een stuk energieker en meer zin om te gaan sporten. We zien nu ons nieuwe eetpatroon niet als een lastig dieet, maar als onze nieuwe levensstijl.